Els orígens

Publicat per en juny 17, 2015 dins Engrunes | 0 comments

Els orígens

Engruna 9Amb motiu del 45è aniversari de la fundació de Càritas Interparroquial de Mataró (1968-2013), vàrem recordar la nostra història. Crec que és un exercici saludable tenir present d’on venim, per a tenir clar on estem i on volem anar. De la mateixa manera em sembla bo, gairebé diria necessari, recordar què som, fent-ne una reflexió positiva de present i de futur. Ens pot ajudar a reafirmar el nostre compromís amb el més necessitats.

Càritas va ser creada el 1897 a Colònia pel clergue catòlic alemany Lorenz Werthmann. Avui, Caritas Internationalis aplega 165 organitzacions nacionals. A l’estat espanyol, tot i que l’Església es va mobilitzar després de la guerra civil espanyola, anys 1940, amb diferents organitzacions eclesials per ajudar als milers de ciutadans que patien gravíssimes mancances, Càritas no és constitueix fins el 1957.

Al marge de les dades cronològiques de la història, em sembla fonamental recordar els objectius fundacionals de Càritas: lluita contra la pobresa, l’exclusió, la intolerància i la discriminació.

Segurament les dos primeres situacions (pobresa i exclusió) moltes vegades són conseqüència de les altres dues (intolerància i discriminació). Cal doncs estar atents i combatre-les totes quatre amb la mateixa decisió.

Potser caldria afegir que  no ens podem permetre d’oblidar ni un sol dia aquests quatre objectius, si volem que la tasca de C.I.M. com a organització i la nostra personal com a voluntaris, sigui profitosa.—Joan Comellas