Inclusió social i Treball comunitari

Publicat per en abr. 9, 2015 dins Actualitat, Noticies | 0 comments

El dret a l’alimentació a debat

alimentacioLa trobada “Debats. Catalunya Social, propostes des del Tercer Sector Social”, que va tenir lloc el dimarts 10 de març, a l’Ateneu Barcelonès, va abordar el dret a l’alimentació com a eix per promoure l’atenció integral i l’autonomia de les persones.

En la trobada es va presentar el document “Dignificar i defensar el dret a l’alimentació”, elaborat per la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social, el qual analitza en quin punt es troben les actuacions i els projectes per garantir l’alimentació sana, saludable i equilibrada de les persones en situació de vulnerabilitat social.

Durant l’acte es va destacar que en 223.600 llars catalanes totes les persones en edat de treballar estan a l’atur, i que s’han detectat almenys 321.000 persones amb deficiències d’alimentació bàsica. També es va fer referència a la problemàtica del malbaratament dels aliments, ja que només a Catalunya es produeix un malbaratament de 101 Kg per persona cada any, segons dades de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

En relació a les actuacions per garantir l’alimentació, els darrers quatre anys han augmentat un 42% els aliments repartits a Catalunya. Durant el 2014, els quatre bancs d’aliments van repartir un total de 22.398.175 Kg per a 260.497 persones, mitjançant 697 entitats. A la vegada, ha crescut la solidaritat social; en la darrera edició del Gran Recapte, el novembre de 2014, es van recaptar 4.686 tones d’ aliments en 2.069 punts de recollida, amb el suport de 22.000 persones voluntàries. També hi ha una majorcol·laboració del món empresarial. Així, la Plataforma Humanitària de la Creu Roja ha incrementat el repartiment de productes bàsics procedents de donacions empresarials, i ha pogut distribuir 228.000 kg de productes entre les persones en situació de vulnerabilitat durant el 2014, un 38,59% més que el 2013.

En la trobada de debat es va presentar la targeta moneder amb impacte social, una iniciativa pionera de Càritas que vol incidir en la dignificació de les persones beneficiàries dels recursos de distribució d’aliments. Aquest programa, que la Diputació de Barcelona està implementant a la tota la demarcació de Barcelona amb “la Caixa”, consisteix en una targeta de dèbit que permet comprar en establiments normalitzats, el que millora l’autonomia de les persones i facilita l’accés a l’alimentació fresca.

En la taula debat posterior, Josep Marquès, president de la Creu Roja de Catalunya, va fer referència a que “tenim un repte humanitari per temps”. Davant d’aquesta realitat, Carme Borbonès, presidenta de Caritas Catalunya, va insistir en que “les persones necessiten més oportunitats, no només ajuda en l’alimentació”, i Joan Ramon Saura, president de la Federació de Banc dels Aliments de Catalunya, va explicar que “la fa més una cara més de la pobresa” i va defensar polítiques proactives, de família i ocupacionals. El debat va ser moderat per Antoni Bassas, director audiovisual del Diari Ara.

La trobada va ser inaugurada per la presidenta de la Taula del Tercer Sector Social, Àngels Guiteras, que va assenyalar que l’augment de les necessitats d’alimentació a Catalunya han obligat a les entitats socials a ampliar els serveis d’ajuda.