La Taula del Tercer Sector reclama mesures preventives per fer front a la pobresa energètica

tercersector

A Catalunya, des de l’inici de la crisi, s’ha duplicat el nombre de llars que no poden mantenir l’habitatge a una temperatura adequada. Actualment ja en són quasi un 11%, una xifra que situa a Catalunya entre les Comunitats Autònomes amb més problemes per mantenir la temperatura de confort.

En aquest context, la pobresa energètica és el tema escollit en el cicle mensual de debats “Catalunya Social”, organitzat per la Taula del Tercer Sector, amb la col·laboració del diari ARA i l’Ateneu Barcelonès. Celebrat el 16 de setembre, s’hi va presentar el dossier “L’energia com a dret. Com afrontar la pobresa energètica”, elaborat per Joana Mundó i Marta Garcia de l’entitat d’Ecoserveis. En el debat hi van intervenir experts d’entitats socials: Núria Salas, responsable de projectes de la Fundació ABD, Pablo Cotarelo, membre de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, i Raquel Carrión, cap de l’Àrea d’Acció Social a Càritas Diocesana de Girona. Catalina Serra, subdirectora del Diari Ara, va moderar el debat.

Toni Codina, director de la Taula d’Entitats del Tercer Sector va presentar l’estudi i el tema escollit per al debat. Va apuntar que aquest tema s’està debatent profundament en el terreny polític però els compromisos i mesures  aprovades al respecte encara no han vist la llum. Així, la Taula del Tercer Sector insta al Govern català a posar-les en marxa. Abans de donar la paraula a Joana Mundó, va remarcar la importància de les mesures amb caràcter preventiu, amb impacte a mig i llarg termini.

Joana Mundó va assenyalar que l’energia es tracta com un bé de consum més, quan es tracta d’un servei fonamental per tenir una vida digne. Considera que és fonamental el seu reconeixement com un dret bàsic al que tots hauríem de tenir-hi accés a un preu just i de forma igualitària. En el dossier s’hi recullen indicadors sobre la pobresa energètica a Catalunya i a la resta de l’Estat. A títol d’exemple, des de l’inici de la crisi s’ha produït un augment del 12% dels ingressos destinats a despeses d’energia de les famílies espanyoles. En aquest sentit, la Taula del Tercer Sector alerta que cal actuar amb mecanismes col·lectius i mesures preventives, ja que la major part de mesures que s’estan duent a terme a Catalunya tenen un caràcter correctiu.

Les mesures que es proposen en el dossier s’estructuren en quatre grans àmbits: en primer lloc, millores en l’eficiència energètica i aïllament, ja que cal tenir present que més del 50% del parc d’habitatges a Espanya està construït sense criteris d’eficiència energètica; en segon lloc, la promoció d’un ús racional de l’energia; en tercer lloc, l’optimització dels serveis contractats; i en darrer lloc, la millora de la transparència i l’accés a la informació per poder prendre decisions informades. En aquest sentit, Núria Salas assenyala que la desinformació existent és interessada i que les mesures de protecció no arriben a les famílies. També Raquel Carrión apunta que a Càritas arriben els casos més extrems i que existeix una indefensió dels col·lectius més vulnerables. Ambdues i Pablo Cotarelo consideren que amb la crisi encara s’ha incrementat més la dependència de l’Estat sobre els hidrocarburs i que cal que l’Estat torni a recuperar al control sobre el sector elèctric en tant que els beneficis de les empreses elèctriques estan estretament lligats amb la responsabilitat de l’Estat.

Diputació de Barcelona. Benest@r. Octubre 2014. Num. 66

Entrada similar