Un nou debat sobre un tema social d’actualitat: nova pobresa i renda mínima d’inserció

Benest@r. Diputació de Barcelona. Juny de 2014. Núm. 63

Inclusió social i Treball Comunitari

El passat 13 de maig, en el marc del cicle mensual de debats “Catalunya Social. Propostes des del Tercer Sector”, organitzat per la Taula del Tercer Sector, el politòleg Ernest Gutiérrez va presentar el dossier “Nova pobresa i renda mínima d’inserció”.

A continuació, es va desenvolupar un debat, que va comptar amb la participació d’experts d’entitats socials: Teresa Crespo, presidenta d’Entitats Catalanes d’Acció Social, Eduard Sala, director de l’Obra Social Santa Lluïsa de Marillac de la Companyia de les Filles de la Caritat, i Pilar Aguilar, tècnica de gestió de la Renda Mínima d’Inserció de la Fundació IRES. El debat va ser moderat per Carles Capdevila, director del Diari Ara.

Àngels Guiteras, presidenta de la Taula d’Entitats del Tercer Sector va presentar l’estudi on es posa sobre la taula la necessitat d’abordar una reforma de la RMI i va explicar que la Taula del Tercer Sector va instar una altra vegada a la Generalitat a aprovar una nova llei que arribi a més persones i a més perfils. Segons Guiteras, cal abordar la reforma de la RMI per atendre l’heterogeneïtat de situacions de privació econòmica que ha provocat la crisi econòmica. Va remarcar que les entitats demanen una reforma que ha de suposar més despesa en tant que el 2012 la Generalitat va destinar a la RMI només el 0,4% del conjunt de la seva despesa.

El politòleg Ernest Gutiérrez va explicar que no es tracta d’un debat ideal sobre què fer per reformar la RMI, sinó de com fer front a la realitat actual de baixos salaris i de complexitat i fragmentació de les prestacions assistencials. La crisi econòmica, la precarietat laboral i la nova pobresa fruit de l’erosió del mercat de treball fa que la RMI no s’ajusti a la nova realitat social i laboral. L’informe revela que actualment unes 25.209 persones reben la RMI a Catalunya, però són 352.500 les llars que tenen uns ingressos inferiors a 9.000 euros anuals, el llindar de la pobresa. El politòleg també va remarcar que cal incrementar l’esforç pressupostari i que cal reconceptualitzar l’activació laboral, ja que l’Estat no és capaç de donar resposta a la pobresa que genera el mercat de treball. Finalment, va assenyalar que la mobilització ciutadana és la única manera d’aconseguir aquesta reforma.

Podeu descarregar-vos el dossier a

Hidden City Tours.